Wolven Professionals
Wolven Professionals
Business Consultancy - Personal Consultancy
Kaartspel
"Jij bent ZO! Over jouw Kwaliteiten"
“Begrijp jezelf en anderen beter. Dat leidt tot een plezierige samenwerking én onverwachte mogelijkheden.”

15 spelvormen op 6 niveau's. Een overzicht van de spelvormen tref je hieronder aan. Voor meer inhoudelijke uitleg over het NEO (Big 5) persoonlijkheidsmodel, zie tevens de pagina Big 5 Coaching.

Uniek Big 5 persoonlijkheidskaartspel


"Jij bent ZO! Over jouw Kwaliteiten" is een uniek kaartspel gebaseerd op het wetenschappelijk onderbouwde NEO (Big 5) persoonlijkheidsmodel. Leer jouw persoonlijke kwaliteiten kennen en doorgronden, in een origineel, eenvoudig te doorgronden spel met 60 (!) verschillende kwaliteiten.


Bij het kaartspel wordt een begeleidingsformulier meegeleverd waarin diverse spelvormen zijn beschreven om alleen, met z’n tweeën of met teams samen te werken om jezelf en anderen beter te leren kennen. Op Beginner- en Gevorderde-niveau zijn er 5 spelvormen die direct kunnen worden gespeeld.


Op deze webpagina's zijn nog meer spelvormen (niveau Expert, Coach, Adviseur en Special) te vinden en nadere achtergrondinformatie.


Veel plezier!

Overzicht spelvormen

Inleiding spelvormen

Er zijn vele spelvormen die je met het kaartspel ‘Jij bent ZO! Over jouw Kwaliteiten’ kunt spelen. Jij kunt mogelijk ook zelf vormen bedenken en toepassen. Ga gerust je gang.

De spelvormen zijn onderverdeeld naar niveau. We onderscheiden 6 niveaus en er kunnen meerdere spelvormen zijn per niveau. Een aantal spelvormen, die horen bij de eerste 2 niveaus, worden in de uitleg die bij het kaartspel is geleverd besproken. Deze oorspronkelijke speluitleg is hier te downloaden.


De 6 niveaus zijn:
  • Beginner: Inzicht in jouw kwaliteiten. Je maakt voor het eerst kennis met het kaartspel en wilt een inventarisatie maken van jouw kwaliteiten.
  • Gevorderde: Je kent het kaartspel en je bent goed bekend geworden met jouw kwaliteiten van niveau Beginner. Je bent toe aan een volgende stap. Feedback geven en ontvangen en de eerste stappen om gedrag te beïnvloeden. 
  • Spelvormen voor de onderstaande niveaus staan alleen op deze website.
  • Expert: Inzicht in ingewikkelder situaties. Je kent het kaartspel goed en de eerdere spelvormen heb je al vaker doorlopen. Je wilt dieper nadenken over jouw kwaliteiten en daar vanuit meerdere gezichtspunten mee bekend raken. Je praat gemakkelijk met anderen over jouw gedrag.
  • Coach: Je wilt leren van de inzichten die het kaartspel jou biedt. Je bent bedreven in het kaartspel en de andere spelvormen kennen weinig geheimen meer voor je. Je kan voortborduren op de inzichten die het kaartspel jouw geeft.
  • Adviseur: In de spelvormen op dit niveau tref je uitbreidingen aan op de eigenschappen van de Big 5. Ze geven je een interessant kijkje op de uitgebreide mogelijkheden van Big 5 coaching. Dit spelniveau is pas interessant als je volledig vertrouwd bent met de vorige niveaus.
  • Special: Deze spelvormen geven inzicht in een specifiek onderwerp of vraagstuk.


De spelvormen kunnen confronterend zijn; doe dit spel als je open staat voor inzicht en feedback op jouw gedrag. Bespreek met anderen die jou goed kennen over wat je confronterend vindt. De kwaliteiten zijn neutraal, ze zijn niet negatief of uitsluitend positief. Zie ook de Uitleg NEO (Big 5) Persoonlijkheidsmodel.

Veel plezier!

Formulieren bij spelvormen

Bijgaand tref je formulieren aan die je kunt gebruiken om aantekeningen te maken bij het spelen van de diverse spelvormen.


Bij de uitleg van de spelvormen zijn de van toepassing zijnde formulieren ook te vinden.


Veel plezier!

Spelvorm 1: Jij bent ZO! Over jouw Kwaliteiten

Spelvorm: Jij bent ZO! Over jouw Kwaliteiten

Introductie: Ontdek jouw kwaliteiten


Niveau: Beginner


Speel deze spelvorm alleen of met z’n tweeën

Variant 1

Sorteer de 60 kaarten 2 aan 2. Dus O1L en zijn 'tegengestelde kaart' O1R bij elkaar, en doe dat ook voor de andere kaarten. Houd de duim omhoog. Kies van elk tweetal kaarten de kwaliteit die het best bij jou past. Ga vooral op je gevoel af en blijf er niet lang bij stilstaan.

Als je klaar bent liggen nu jouw 30 kwaliteiten voor je. Je hebt een inventarisatie gemaakt van jouw persoonlijkheid op de 5 gebieden. Komen er verrassende eigenschappen naar boven?

Er zijn ook kwaliteiten, waarbij je merkte dat die niet zo sterk onderscheidend zijn. Je twijfelt tussen de kwaliteiten L en R. Bedenk dan in welke situatie je de ene kwaliteit en in welke situatie je de andere laat zien. Is er onderscheid tussen privé en werksituaties? Of tussen thuis en op de sportvereniging?
 
Variant 2
Nadat je variant 1 zelf hebt gedaan, kan je met deze variant feedback vragen. Sorteer de kaarten 2 aan 2. Dus O1L en zijn 'tegengestelde kaart' O1R bij elkaar etc. Houd de duim omhoog. Vraag een persoon die jou goed kent en die je vertrouwt. Deze persoon neemt jou in gedachten en kiest ook van elk tweetal die kwaliteit die hij het best bij jou vindt passen. Deze persoon geeft jou hiermee feedback. Er is geen goed of fout, alleen perceptie. Neem de verschillen tussen jouw en zijn keuzes door. Zijn er opmerkelijke verschillen en waar komt dat door?
 
Voor beide varianten kan het formulier Kwaliteiten gebruiken om aantekeningen te maken.

Veel plezier!
Formulier Kwaliteit
==================
Op de foto een voorbeeld hoe Spelvorm 1, variant 1 te spelen.

De kaarten van gebied O per twee gesorteerd, O1L en O1R kaarten bij elkaar etc. Doe dit voor de kaarten van alle gebieden.
==================

Overzicht van keuzes van Kwaliteiten.
==================

Of je gebruikt het aantekeningen formulier om jouw keuzes te maken voor de kwaliteiten.
Jouw Kwaliteiten middels formulier gekozen

Spelvorm 2: Wat zijn jouw valkuilen?

Spelvorm: Wat zijn jouw valkuilen?

Introductie: Te veel van het zelfde gedrag kan onsuccesvol zijn voor wat je wilt bereiken


Niveau: Beginner


Speel deze spelvorm alleen

Variant 1
Neem jouw 30 kwaliteiten van spelvorm 1/variant 1. Sorteer de kaarten per kleur. Houd de duim omhoog. Kies per kleur 2 voor jou kenmerkende kwaliteiten. Doe dit voor alle kleuren. Je hebt nu 10 kwaliteiten gekozen. Deze karakteriseren jou het meest en maken jou herkenbaar ten opzichte van anderen.

Draai de kaarten nu om; duim omlaag. Dit zijn de valkuilen die bij de kwaliteiten horen. Herken je soms de kritiek of irritatie bij anderen op jouw gedrag?
 
Variant 2
Neem een persoon in gedachten op wie je wel eens kritiek hebt. Sorteer de 60 kaarten per kleur. Houd de duim omlaag. Zoek per kleur hooguit 2 valkuilen die je in de ander herkent. Je hebt nu maximaal 10 kaarten gekozen.
Herken je de persoon in de gekozen valkuilen? Aan welke van deze 10 valkuilen irriteer je je het meest? En draai deze kaarten nu om (duim omhoog) en zie welke kwaliteit er achter schuilt. Herken je de kwaliteit in de ander? Kan jij wat van die kwaliteit leren? Is deze kwaliteit ook in jouw analyse (zie spelvorm 1/variant 1) herkenbaar of niet?
 
Vervolg bij variant 2:
We gaan een stap verder. Zoek bij de maximaal 10 kaarten die je voor de ander hebt gekozen de tegengestelde kaarten: bijvoorbeeld een gekozen kaart is N2R, zoek daarbij de kaart N2L, etc. Zo heb je nu 10 tweetallen. Zoek nu per tweetal kaarten de kwaliteit die je in variant 1 voor jezelf had gekozen.

Er zijn nu twee mogelijkheden:
  1. De kwaliteit van jou en van de ander is dezelfde kaart? Geldt de kritiek die je hebt voor de ander dan ook voor jezelf?
  2. De kwaliteit van jou en van de ander zijn 'tegenover elkaar liggend'. Jij en de ander vertegenwoordigen de beide uitersten van dezelfde eigenschap? Mogelijk heeft die ander een kwaliteit waarvan jij kan leren?
 
Je kan bijgevoegde PDF formulieren gebruiken om aantekeningen te maken.

Veel plezier!
==================
Hieronder voorbeelden hoe Spelvorm 2, variant 1 te spelen.

Links de Kenmerkende Kwaliteiten als kaarten neergelegd en op het aantekenformulier aangegeven.
Rechts de kenmerkende Kwaliteiten omgedraaid naar zijn valkuil.
Kenmerkende Kwaliteiten
De valkuilen van de kenmerkende Kwaliteiten

Spelvorm 3: Feedback geven

Spelvorm: Feedback geven

Introductie: Geef je collega een compliment met een kwaliteit die jij in hem herkent


Niveau: Gevorderde


Speel deze spelvorm met anderen die elkaar kennen. Bijvoorbeeld een team.

Variant 1
Elk teamlid neemt een setje spelkaarten. Houd de duim omhoog. Speel je met 1 setje spelkaarten, verdeel dan de set in 5 setjes, elk setje van dezelfde kleur. Ben je met meer, verdeel dan elk setje in tweeën. Ieder neemt een setje kaarten.

Geef elk teamlid een kaart waarvan je vindt dat dit een kwaliteit van hem is; dit is jouw compliment aan hem.

Zelf ontvang je van jouw teamleden ook complimenten en je bedankt hen daarvoor.

Neem nu even tijd voor jezelf. Wat valt je op in de kwaliteiten die jou worden toegedicht? Herkenbaar? Wist je dat zij deze kwaliteiten in jou waardeerden?
 
Vervolg bij variant 1
Als je een gegeven kwaliteit niet direct herkent, zoek het teamlid op van wie je hem ontving. Vraag hem of hij je voorbeelden kan geven waarin hij deze kwaliteit in jou herkent.
 
Variant 2
Kies een teamlid uit en neem ieder een set spelkaarten. Houd de duim naar beneden. Kies hooguit 2 valkuilen per kleur die jij in de ander ziet. Vraag of hij de valkuil bij hemzelf herkent. Zo ja, geef hem een tip om dit gedrag minder te doen. Door het gedrag te minderen komt vanzelf de eigenlijke kwaliteit (duim omhoog) die achter de valkuil schuilt duidelijker naar boven. Bespreek dit met elkaar. Draai daarna de rollen om.

Is de valkuil voor de ander niet herkenbaar. Geef dan een tweetal voorbeelden en/of bekijk de kwaliteit (duim omhoog). Als de valkuil onherkenbaar blijft, ga dan door naar een andere kaart. Er zijn genoeg andere valkuilen te bespreken waarover wel een uitwisseling mogelijk is.
 
Veel plezier! 

Spelvorm 4: Jouw uitdagingen

Spelvorm: Jouw uitdagingen

Introductie: Soms reageer je anders dan je gewoon bent te doen. De kwaliteitskwadrant kan helpen


Niveau: Gevorderde


Speel deze spelvorm alleen of samen met een ander waarmee je kan sparren

Variant 1
Sorteer de 60 kaarten 2 aan 2. Dus O1L en zijn 'tegengestelde kaart' O1R bij elkaar, en doe dat ook voor de andere kaarten. Houd de duim omhoog. Kies daarbij de 10 jouw kenmerkende kwaliteiten uit Spelvorm 2/variant 1. Maar let op: neem per gekozen kaart (bijvoorbeeld A2R) ook de tegengestelde kaart (in dit geval A2L). Leg jouw kwaliteiten in een kwaliteitskwadrant; zie onderstaand plaatje. Jouw kwaliteit (de 'A2R kaart') leg je boven met duim naar links wijzend; de tegengestelde kaart (in dit geval 'A2L') daar onder met de duim naar rechts wijzend. Dit is een kwaliteitskwadrant. Doe dit voor al jouw 10 kwaliteiten.

Bekijk per kwaliteitskwadrant of er situaties herkenbaar zijn waarin je juist de kwaliteit van de andere kaart laat zien (in het kwaliteitskwadrant 'Jouw uitdaging' geheten)? Zo ja, dan is het kwaliteitskwadrant (in die situatie) omgeslagen. Als je er achter komt in welke situatie dat voordoet, kan je het omslaan van het kwaliteitskwadrant misschien voorkomen. Tip: stressvolle situaties kunnen een oorzaak hiervoor zijn.
Variant 2
Neem dezelfde kwaliteitskwadranten van variant 1. Kies die kwaliteiten waarbij je ook de valkuil (zie kwaliteitskwadrant) duidelijk herkent. Neem deze kwaliteitskwadranten apart. Hoe voorkom je dat je ‘in je valkuil schiet’? Een oplossing ligt in het ‘minderen’ van dat gedrag. Dit minderen is voor jou gelijk aan het gedrag van de kwaliteit van de tegengestelde kaart (in het kwaliteitskwadrant heet deze 'Jouw Uitdaging'). Omdat de L en de R kaart uitersten zijn van dezelfde eigenschap, ligt het gedrag in elkaars verlengde. Meer van het een leidt tot gedrag van je valkuil, minder leidt tot de kwaliteit van de andere kaart. Voorbeeld: A2R Oprecht leidt bij te veel tot Onverbloemd zeggen waar het op staat. Minderen is voor jou gedrag dat lijkt op A2L Tactisch.
Dit is jouw uitdaging.
  
Je kan bijgevoegde PDF formulieren gebruiken om aantekeningen te maken.

Veel plezier!
Formulier Kwaliteitskwadrant

Spelvorm 5: Samenspel van eigenschappen

Spelvorm: Samenspel van eigenschappen

Introductie: Jouw kwaliteiten kunnen elkaar versterken en tegenwerken


Niveau: Gevorderde


Speel deze spelvorm alleen of samen met een ander waarmee je kan sparren

Neem jouw 10 kenmerkende kwaliteiten van spelvorm 2/variant 1. Houd de duim omhoog. Deze kwaliteiten karakteriseren jou zeer en maken jou herkenbaar ten opzichte van anderen. Pak hiervan 1 kaart en leg daar een (van die 10) andere kwaliteiten bij (ongeacht welke kleur).

Versterken deze 2 kwaliteiten elkaar of werken ze elkaar tegen? Herken je dit in jouw gedrag? Als ze elkaar versterken: heb je voor deze gecombineerde 2 kwaliteiten een nieuw woord? Een kwaliteit, competentie of talent die je misschien al vaker voor jezelf gebruikt?

Voorbeeld van elkaar versterkende kwaliteiten: A4R Harmonieus en E3L Meegaand. Eén mogelijk gevolg van versterkende kwaliteiten is dat de valkuilen eerder boven komen. Is dit herkenbaar?
Elkaar tegenwerkende kwaliteiten houdt in dat in bepaalde situaties een sterke kwaliteit wordt 'tegengewerkt' door de andere kwaliteit en niet zichtbaar wordt in jouw gedrag. Voorbeeld van elkaar tegenwerkende kwaliteiten: C6R Afwegend vs E4R Energiek. Eén mogelijk gevolg van tegenwerkende kwaliteiten is dat het kwaliteitskwadrant (in dit voorbeeld C6R / C6L) in bepaalde situaties kan omslaan (zie hiervoor ook Spelvorm 4 / variant 1). Herken je dit bij jezelf?

Je kan bijgevoegde PDF formulier gebruiken om aantekeningen te maken.

Veel plezier!

Spelvorm 6: Kijk eens door de bril van een ander

Spelvorm: Kijk eens door de bril van een ander

Introductie: Andere mensen laten vaak ander gedrag zien, mogelijk hebben zij een andere blik op de wereld dan jij


Niveau: Expert


Speel deze spelvorm alleen of samen met een ander waarmee je kan sparren

Variant 1
Neem de jouw 10 kenmerkende kwaliteiten voor je (zie spelvorm 2/variant 1). Deze kwaliteiten beïnvloeden hoe jij naar de wereld om je heen kijkt en hoe je die ervaart. Het kan heel goed zijn dat reacties van anderen en gedragingen van anderen op bepaalde situaties jou vreemd in de oren klinken.

Een voorbeeld: Als er in je omgeving iets ergs gebeurd dan leef jij mee (A6R Meelevend) en kijk je raar op als een ander zijn schouders ophaalt (A6L Gereserveerd) en roept "eigen schuld, dat zag je al van mijlen ver aankomen".

Of een ander voorbeeld: Een klus waar jij enthousiast mee aan de gang gaat (C1R Competent), terwijl jouw directe collega zo z'n bedenkingen heeft over de haalbaarheid (C1L Terughoudend).

Voorbeelden zonder dat er een waardeoordeel nodig is welk gedrag juist of onjuist is. Of... denk je automatisch 'dat is toch gek dat die ander dát doet.' Als je die gedachte hebt kan je ervan uitgaan dat je kijkt naar de wereld door de ogen van JOUW kwaliteiten.

Laat je uitdagen door eens door de ogen van andermans kwaliteiten te kijken!

Pak naast de jouw 10 kenmerkende kwaliteiten ook de tegengestelde kaarten erbij. Dus bijvoorbeeld O1R Verbeeldingskrachtig naast O1L Praktisch. Leg ze twee aan twee met de duim omhoog.
Om te kijken door de bril van de ander, ga je je in leven in het gedrag van de ander. Om dat te kunnen doen is het handig om je voor te stellen wat de ander zal doen. Kopieer dit gedrag en onderga de belevenis. Doe het en laat je niet overrulen door je automatische gedachten en gevoelens die bij jouw kwaliteit passen. Ga de grens over en ervaar, en zie de meerwaarde. Wie weet helpt dat andere gedrag je te voorkomen dat jij in de valkuil van jouw kwaliteit stapt.

Bijvoorbeeld:
Wat doet iemand met de kwaliteit A6R Meelevend: Hij toont betrokkenheid door een telefoontje of gaat langs voor een opbeurend woord, stuurt een kaartje om een hart onder de riem te steken, geeft steun als dat nodig is door de boodschappen te doen of een middag op de kinderen te passen.

Wat doet iemand met de kwaliteit A6L Gereserveerd: Hij houdt afstand, omdat hij niet zijn neus in andermans zaken wil steken, hij te ver van de persoon afstaat en de directe familie al ondersteuning verleent.

Wat doet iemand met de kwaliteit C1R Competent: Hij weet hoe hij de klus kan aanpakken en gaat aan de gang, het maakt hem niet uit dat er nog meer wegen naar Rome leiden, de weg die hij kent is voldoende. Problemen pakt ie aan als ze opspelen.
Wat doet iemand met de kwaliteit C1L Terughoudend: Hij zoekt meer informatie, wie heeft meer informatie over de klus, wanneer moet de klus klaar, moet het een volledig uitgewerkt verhaal zijn, of alleen een voorstel, heeft het een hoge prioriteit en mag het ten koste gaan van ander taken? Vragen waar hij duidelijkheid over wilt hebben voordat hij begint.
 
Variant 2
Soms vertonen we het zelfde gedrag, maar verschilt ieders motivatie waarom we dat gedrag laten zien. Stel de baas vraagt de teammedewerkers voor een zaalvoetbalwedstrijd tegen een ander bedrijf. Iedereen zegt ja en doet mee.
Omdat jij A4L Strijdlustig bent, denk je dat iedereen die meedoet de wedstrijd wilt winnen. 'Logisch toch, het is een wedstrijd.'
Wat zou de motivatie kunnen zijn van jouw collega's? Hier een aantal voorbeelden:
  • Iemand met de kwaliteit O4L Veranderingsgezind denkt: ha, weer eens wat anders dan volleyballen.
  • Iemand met de kwaliteit E2R Groepsgericht denkt: ha, iets gezelligs doen met z'n allen.
  • Iemand met de kwaliteit N1L Alert denkt: ik moet wel mee, wat zal de baas niet denken.
  • Iemand met de kwaliteit C4L Relativerend denkt: niet zo fanatiek, het is maar een spelletje.
 
Kan jij je situaties herinneren dat anderen niet dezelfde overtuigingen hadden? Kan je achterhalen welke kwaliteiten bij hen de boventoon voerden? Beredeneer wat de motivatie zou zijn geweest, en belangrijk, heb er geen oordeel over; je kijkt door de bril van een ander. Zo leer je anderen beter kennen, en beter in te spelen op 'onverwachte' reacties.
 
Veel plezier!

Spelvorm 7: Wat motiveert jou?

Spelvorm: Wat motiveert jou?

Introductie: Jouw kwaliteiten kunnen jou ook op het spoor brengen wat jou motiveert


Niveau: Expert


Speel dit spel alleen

Variant 1
Neem de 10 jouw kenmerkende kwaliteiten voor je (zie spelvorm 2/variant 1). Houd de duim omhoog. Als je uit deze 10 er 2 kaarten mag kiezen die het meest over jou vertellen, naar welke zou zonder aarzeling je voorkeur uitgaan? Neem deze 2 apart. Deze kwaliteiten motiveren jou het meest; hier krijg je energie van.

Zie je deze 2 motiverende kwaliteiten terug in de volgende activiteiten? Je hobbies, je huidige werk en je vorige functies, de boeken die je leest, de relaties die je onderhoudt, je vriendenkring, de sport die je beoefend, mensen die een voorbeeld voor je zijn, de musea die je bezoekt, de dingen die je op vakantie doet?

Je mag nog switchen tussen de kwaliteiten als je merkt dat je voorkeur toch naar een andere kwaliteit uitgaat. Je mag niet veranderen omdat het beter past bij de activiteiten. Misschien merk je dat er meer van de 10 kenmerkende kwaliteiten zijn, die je terug ziet in je activiteiten.

De vragen hierbij zijn:
  • komen de 2 motiverende kwaliteiten duidelijk bij een aantal activiteiten naar boven? (Probeer niet in alle activiteiten jouw motiverende kwaliteiten terug te zien komen, dat hoeft niet.)
  • komen er andere van de jouw 10 kenmerkende kwaliteiten bij een aantal activiteiten boven (die je herkent van spelvorm 2/variant 1)?
  • komen er niet-kenmerkende kwaliteiten bij een aantal activiteiten boven, maar die je wel hebt benoemd als jóuw kwaliteit bij spelvorm 1/variant 1?
  • worden er in jouw activiteiten kwaliteiten gevraagd, die je niet hebt benoemd als jóuw kwaliteit (zie spelvorm 1)?
  • Het is waarschijnlijk dat hoe minder van jouw kenmerkende kwaliteiten terugkomen in jouw activiteiten, hoe meer energie die activiteit jou kost. Omgedraaid geldt dat hoe meer van jouw kenmerkende kwaliteiten terugkomen het jou energie oplevert.
Zijn er nu zaken die je in je activiteiten zou willen veranderen?
 
Variant 2
Als je gaat solliciteren naar een andere functie, of bijvoorbeeld overweegt vrijwilligerswerk te doen, kan je het volgende doen. Neem de set kaarten en sorteer de kaarten per kleur in tweetallen, dus O1L bij O1R etc.

Neem de functie voor ogen en kies per tweetal de voor de functie benodigde kwaliteit. Je houdt 30 functie-kwaliteiten over. Leg deze overzichtelijk onder elkaar. Kies van deze 30 per gebied maximaal 2 kenmerkende kwaliteiten voor de functie en leg ze iets voor de overige 20. Deze overige 20 zijn nu ondersteunende kwaliteiten. Neem nu jóuw 30 kwaliteiten (zie spelvorm 1/variant 1) en leg ze tegenover de andere.

Hoeveel van jóuw 30 kwaliteiten zie je terug in de functie? En hoeveel van de 10 jouw kenmerkende kwaliteiten (spelvorm 2) zie je terug in de kenmerkende kwaliteiten van de functie? Hoe meer overeenstemming er is, hoe meer de functie je goed zal passen. Let op: het is een utopie om op alle 30 kwaliteiten overeenstemming te hebben. Dat hoeft ook niet. Als je in meer dan 5 kenmerkende kwaliteiten overeenstemming hebt, dan begint er al een aardig passende functie te ontstaan.
 
Veel plezier!
==================
Hier een voorbeeld hoe Spelvorm 7, variant 1 te spelen.

Hiernaast kenmerkende kwaliteiten (uit het voorbeeld bij spelvorm 1), die passen bij een hobby als speler van een Volleybalteam.
==================
Hier een voorbeeld voor Spelvorm 7, variant 2.

In rood zie je de kwaliteiten benodigt voor een functie als Auditor. Waar ook de kolom Eigenschap rood is gearceerd, betekent dat deze kenmerkend zijn voor de functie.

NB: het is uiteraard moeilijk om voor een functie de benodigde kwaliteiten te pinpointen. Maar met de vacaturetekst kan je een goede poging wagen. Mogelijk dat de functie van Auditor voor jou een groot vraagteken is, dat is het waarschijnlijk niet voor vacatures waar jij een oog op hebt laten vallen.

Spelvorm 8: In samenspel met anderen

Spelvorm: In samenspel met anderen

Introductie: Anderen hebben ook invloed op jouw gedrag


Niveau: Expert


Speel dit spel alleen of samen met díe ander

Variant 1
In spelvorm 5 hebben we gekeken hoe jouw kwaliteiten elkaar beïnvloeden; versterken en tegenwerken. Maar deze beïnvloeding gebeurd ook door de kwaliteiten van anderen. Sommigen stimuleren jou (ongevraagd en als vanzelf) het beste van jezelf te laten zien, anderen halen het bloed onder je nagels vandaan.

Stap 1) Neem de jouw 10 kenmerkende kwaliteiten (zie spelvorm 2/variant 1) voor je. Neem van de 10 kwaliteiten ook de tegengestelde kaart en vorm per paar een kwaliteitskwadrant (zie spelvorm 4).

Stap 2) Neem nu iemand in gedachten die jou stimuleert, bij wie jij je prettig voelt, iemand die je graag in je team wilt, of waarmee je graag een kop koffie gaat drinken. Kies voor deze persoon per gebied hoogstens 2 kenmerkende kwaliteiten; je hebt nu voor hem 10 kwaliteiten gekozen die hem het meest kenmerken. Kies hieruit 2 kwaliteiten die het meest tot jouw verbeelding spreken. Leg deze 2 kwaliteiten bij jouw kwaliteitskwadranten.

Stap 3) Er kunnen nu 2 dingen gebeuren:

1. je herkent dat zijn kwaliteiten (één of meerdere van) jouw kwaliteiten versterken.

Bijvoorbeeld:
Jouw kwaliteit is A4R Harmonieus. In een vergadering mag er best gediscussieerd worden, vind je, als we het uiteindelijk maar eens zijn met elkaar. Totdat een ander bij het inbrengen van zijn idee een opzwepend verhaal houdt. Hij zet zijn kwaliteit O1R Verbeeldingskrachtig in. Discussie is volgens jou overbodig geworden, goede ideeën moet iedereen ondersteunen en dit is een goed idee, dus stem je er direct mee in. Jouw kwaliteit wordt versterkt door de kwaliteit van de ander en mogelijk neig je zelfs naar je valkuil van A4R Toegeeflijk.

Of

2. je herkent dat zijn kwaliteiten bij jou de kwaliteiten van de tegengestelde kaart naar boven doet komen.

Bijvoorbeeld: 
Eén van jouw kwaliteitskwadranten is N6L Gevoelig (jouw kwaliteit) - N6R Evenwichtig (jouw uitdaging). De ander geef jij de kwaliteit C1R Competent.

Als je met hem samenwerkt, merk je dat je je minder kwetsbaar (valkuil N6L) voelt en stressvolle situaties beter kan aanpakken; jouw kwaliteitskwadrant is omgeslagen en N6R Evenwichtig is in die situaties jouw kwaliteit geworden. (Zie voor het omslaan van kwaliteitskwadranten spelvorm 4 Jouw uitdagingen.)
Als je met deze effecten rekening houdt, dan kan je er ook je voordeel mee doen. Ook ben je er nu achter waarom je achteraf, toen je thuis kwam, de situatie van voorbeeld 1) niet meer zo rooskleurig bekijkt zoals hij leek tijdens de vergadering. De stimulerende werking van de ander is nu weg en je valt terug in je 'normale' kwaliteit.
 
Een ander sprekend voorbeeld is verliefdheid. Hoe vaak gebeurd het niet dat de rustig ogende jongen (kwaliteit E4L Rustig, of E5L Risicomijdend), hemel en aarde in beweging brengt voor zijn geliefde. Typisch een geval van een omgeslagen kwaliteitskwadrant; namelijk E4L Rustig slaat om naar E4R Energiek / E5L Risicomijdend slaat om naar E5R Avontuurlijk.
 
Variant 2
Doe nu hetzelfde, alleen met iemand waarvan jouw nekharen overeind komen. Iemand waarmee je conflicteert.
Waarschijnlijk vallen deze conflictvoorbeelden je meer op, omdat jouw kwaliteitskwadranten vaker zullen omslaan. Van de rustgevendheid zelve binnen het team (kwaliteitskwadrant van N2R Kalm + kwaliteitskwadrant van E2R Groepsgericht), wordt je door die ander een kribbige solist (omgeslagen kwaliteitskwadrant N2L (valkuil) Geërgerd + omgeslagen kwaliteitskwadrant E2L (valkuil) Solistisch).

Ook hier geldt dat je je voordeel kan doen met deze wetenschap nu je weet wat jou overkomt. Mogelijk helpt deze kennis je nog niet uit de brand. Maar misschien wel de volgende tip: focus je in je gedrag op de valkuil van je kwaliteit (In het voorbeeld betekent N2L (valkuil) Gelaten + E2R (valkuil) Afhankelijk). Al helpt deze tip niet voor de lange duur.
Zie voor meer uitleg "Over veranderen: van 'Jij bent ZO' naar 'Jij bent ZO Beter'." Klik hiervoor op de knop onder de tekst.

Nog effectiever is het om die ander te vertellen welke invloed hij heeft op jouw gedrag. Grote kans dat blijkt dat jij hem ook (negatief) beïnvloedt in zijn doen en laten!
 
Veel plezier!
Naar: Over veranderen: van 'Jij bent ZO' naar 'Jij bent ZO Beter!'

Spelvorm 9: Omgevingsanalyse

Spelvorm: Omgevingsanalyse

Introductie: Situaties die vragen om specifiek gedrag


Niveau: Coach


Speel dit spel alleen of samen met iemand om mee te sparren

=============
Goede kwaliteiten voor op een feest.

Je bent op een trouwfeest. Dan is het passend om E6R Vrolijk, E4R Energiek, met de groep (E2R Groepsgericht) de polonaise in te zetten. Een trouwfeest kenmerkt zich als een E-R omgeving (gebied Extraversie, Rechter kwaliteiten). Heb je die kwaliteiten, dan vermaak je je die avond uitstekend. Heb je meer E-L kwaliteiten (gebied Extraversie, Linker kwaliteiten), dan ontloop je trouwfeesten als het even kan.


Kwaliteiten van de andere gebieden (O, C, A en N) zijn op een trouwfeest minder noodzakelijk. Natuurlijk neem je als persoon al je kwaliteiten mee, maar wees je bewust van de valkuilen. Om A4L Strijdlustig te eisen een speech te willen geven voor ieder ander, of A1L Sceptisch je mening te geven hoe jij denkt dat dit feest betaald wordt, is niet gepast. Jouw kwaliteiten op de andere gebieden lijken in deze omgeving al direct een valkuil. Een ceremoniemeester kan nog wel handig gebruik maken van zijn C-R kwaliteiten (gebied Consciëntieus, Rechter kwaliteiten), maar E-R kwaliteiten moet de boventoon blijven voeren.


Wat helpt is als één of twee van de jouw motiverende kwaliteiten (zie spelvorm 7) een E-R kwaliteit is. Zijn jouw motiverende kwaliteiten van een ander gebied, pas dan op dat die kwaliteiten niet een valkuil worden. Zijn jouw motiverende kwaliteiten E-L, dan, zoals gezegd, heb je waarschijnlijk een aversie tegen deze feesten.

Hoe zit dat bij jou?
In welke omgevingen voel jij je thuis?

Merk je dat in die omgevingen specifiek de bijbehorende kwaliteiten de overhand hebben en dat de andere kwaliteiten geen pas hebben, of in ieder geval niet overheersend mogen zijn? Mogelijk geeft dit ook inzicht waarom feesten soms anders verlopen en weet je mogelijk een oorzaak aan te wijzen.

Om je gedachten te bepalen, hieronder een aantal voorbeelden van omgevingen en het bijbehorende gebied en de gewenste kwaliteitsrichting Links of Rechts.
  • Gebied Openheid Links; een verzamelaarsmarkt bezoeken
  • Gebied Openheid Rechts; een bezoek aan een museum voor moderne kunsten
  • Gebied Consciëntieus Links; avondje stappen
  • Gebied Consciëntieus Rechts; een hoge berg beklimmen
  • Gebied Extraversie Links; een rustige vakantie, buiten het seizoen, langs de fjorden van Noorwegen
  • Gebied Extraversie Rechts; stadionbezoek tijdens de voetbal bekerfinale
  • Gebied Altruïsme Links; meedoen aan het showspel 'm1nut to win it' op tv
  • Gebied Altruïsme Rechts; het bijwonen van een rouwplechtigheid
PS: je mist in de voorbeelden omgevingen waarin N (gebied Neuroticisme) een rol speelt. In spelvorm 10 'Veilige en onveilige situaties' komen N-omgevingen nog uitvoerig terug. 
 
Veel plezier!

Spelvorm 10: Veilige en onveilige situaties

Spelvorm: Veilige en onveilige situaties

Introductie: Situaties die spannend voor je zijn, hebben invloed op je gedrag


Niveau: Coach


Speel dit spel samen met een ander waarmee je kan sparren

De invloed van onveilige situaties
Normaal gesproken ben je in een goede stemming en weet je wat er van je verwacht wordt. Maar naarmate de presentatie voor het managementteam dichterbij komt, hoe zenuwachtiger je wordt. Anderen zeggen je dat een beetje spanning voelen normaal is; 'plankenkoorts heet dat'. Maar er niet van kunnen slapen, en er onzeker van worden of jouw idee wel de moeite waard is, of niet meer jezelf zijn in je reactie naar anderen. Hoort dat er ook bij? Op de dag van de presentatie klap je dicht. Je kan alleen je verhaal nog voorlezen, in plaats van vol zelfvertrouwen uit je hoofd. Je reageert gespannen en kortaf op vragen. En achteraf ben je heel blij. Niet dat je tevreden was over je presentatie, maar alleen al het feit dat het achter de rug is.

Een situatie die iedereen wel bekend voorkomt. Er zijn situaties die ons niet liggen. Situaties die ons gedrag totaal laten veranderen. Jou van een totaal andere kant laten zien, die velen die jou kennen volledig verrast.

Deze situaties zijn anders dan de omgevingsanalyse van spelvorm 9. Het gaat hier over het verschil tussen 'veilige' en 'onveilige' situaties. Beter gezegd, situaties waarin JIJ je veilig of onveilig voelt - anderen ervaren eenzelfde situatie mogelijk niet zoals jij.
 
De invloed van jouw N-kwaliteiten
Wat hier aan de hand is, is in wezen het samenspel van jouw kwaliteiten. Om precies te zijn, de invloed van jouw kenmerkende kwaliteiten van het gebied Neuroticisme (N / kleur zacht groen) (Voor jouw kenmerkende kwaliteiten zie spelvorm 2/variant 1).

Maar let op het is een tweetrapsraket.

Trap 1) Neem de jouw 10 kenmerkende kwaliteiten uit Spelvorm 2/variant 1. Neem per gekozen kaart (bijvoorbeeld A2R Oprecht) ook de tegengestelde kaart (in dit geval A2L Tactisch). Leg jouw kwaliteiten in een kwaliteitskwadrant zoals in spelvorm 4 (A2R- kaart boven met duim naar links wijzend en A2L-kaart daar onder met de duim naar rechts.) Doe dit voor al jouw 10 kwaliteiten. Als je dat gedaan hebt, neem je jouw kwaliteitskwadranten van het gebied Neuroticisme (kleur zacht groen) apart.

Als voorbeeld nemen we een linker kwaliteit N2L Passievol en een rechter N1R Ontspannen uit het gebied Neuroticisme.
Stel je voor dat een voor jou onveilige situatie zich aandient; in ons voorbeeld jouw presentatie voor het managementteam wordt gepland.
  • De eerste reactie is dat jouw kwaliteit N2L Passievol in zijn valkuil Geërgerd schiet, omdat de situatie als 'onveilig' door jou wordt ervaren.
  • De N2L valkuil Geërgerd werkt jouw kwaliteit N1R Ontspannen tegen.
  • De onveilige situatie houdt aan; want de presentatie is over zeven dagen.
  • Het kwaliteitskwadrant N1R Ontspannen bezwijkt door aanhoudende tegenwerking van N2L valkuil Geërgerd. Het kwaliteitskwadrant slaat om en je schiet in de valkuil van de tegengestelde kaart N1L Angstig.
Trap 2) De gecombineerde 'kwaliteit' Geërgerde Angstigheid (of Angstige Geërgerdheid) heeft zijn invloed op jouw kwaliteiten van de andere gebieden (O,C, E en A). Zie hiervoor ook Spelvorm 5 Samenspel van eigenschappen.

Welke invloed heeft deze gecombineerde 'kwaliteit' Geërgerde Angstigheid op bijvoorbeeld C1R Competent of op O1R Verbeeldingskrachtig? Niet veel goeds! Ook hier dreigt de kwaliteit waarschijnlijk in zijn valkuil te schieten, of zelfs ook als kwaliteitskwadrant om te slaan in de valkuil van de tegengestelde kaart.

Ander voorbeeld.
Leef je nu eens in in een situatie waarin de valkuil van N1R Zorgeloos de overhand krijgt en in samenspel, zoals hierboven beschreven, het kwaliteitskwadrant van N2L Passievol laat omslaan in de valkuil van de tegengestelde kaart N2R Gelaten.

Welke invloed heeft deze gecombineerde 'kwaliteit' Zorgeloze Gelatenheid op de kwaliteiten C1R Competent of O1R Verbeeldingskrachtig? Wat valt je op? Waarschijnlijk kom je erachter dat de kwaliteitskwadranten van C1 en O1 nu ook hetzelfde lot ondergaan. Ook hier dreigt de kwaliteit waarschijnlijk in zijn valkuil te schieten, of zelfs ook als kwaliteitskwadrant om te slaan in de valkuil van de tegengestelde kaart. Zoals ook in het vorige voorbeeld.
 
Wat is de oorzaak?
Je hoeft je vooraf niet bewust te zijn geweest, dat de presentatie een onveilige situatie was voor jou. Mogelijk kom je hier nu pas achter. Maar wat is de oorzaak dat iemand een presentatie voor het managementteam als onveilig ervaart (of gaat ervaren) en dat een ander die als veilig ervaart?
De oorzaak is angst. Waar deze angst vandaan komt, daarop geeft het kaartspel geen antwoord en gaat voorbij aan het doel van het kaartspel. (We verkennen wat je kan doen in spelvorm 11: Jouw veranderknop.)
 
Oplossing
Een gemakkelijke oplossing is er niet om om te gaan met 'onveilige' situaties. Hoewel positieve ervaringen met 'onveilige' situaties jouw houding kunnen veranderen, waardoor jouw kwaliteiten niet 'zo maar' in de valkuil schieten.
Een tweetal tips zijn wel te geven:
  • Oefen de situatie, waardoor je steeds beter bent voorbereid op wat er van je gevraagd gaat worden. En zoek de situatie op, ga de confrontatie aan. In het voorbeeld van de presentatie, kan je proberen deze eerder te houden, waardoor de periode kort blijft waarin je spanning opbouwt en je zo voorkomt dat jouw kwaliteiten (in bovenstaand voorbeelden C1R Competent en O1R Verbeeldingskrachtig) in de valkuil schieten of zelfs het kwaliteitskwadrant omslaat. Als het je lukt, dan levert dit een positieve ervaring op, waardoor je je een volgende keer rustiger voelt.
  • Een andere tip is om gebruik te maken van de positieve effecten die worden beschreven in Spelvorm 8: In samenspel met anderen. Zoek hulp bij positief gezinde managementteamleden op, die jou stimuleren of jou op een andere manier kunnen helpen tijdens de presentatie. Hun kwaliteiten versterken jouw kwaliteiten. Zie hiervoor verder Spelvorm 8.
 
Veilige en onveilige situaties hebben een grote invloed op jouw gedrag. Jouw kwaliteiten uit het gebied Neuroticisme hebben daarom een belangrijke rol in hoe jouw kwaliteiten van O, C, E en A in de praktijk uitwerken.

Maak voor jezelf een overzicht van situaties waarin jij je onveilig voelt. Je bent er een aantal in de eerdere spelvormen vast al tegen gekomen. Zo kun je je voorbereiden en overvalt de situatie je minder en heb je de kans meer en meer in controle te komen over deze situaties.
   
Veel plezier!

Spelvorm 11: Jouw veranderknop

Spelvorm: Jouw veranderknop

Introductie: Soms wil je jouw gedrag veranderen. Hoe kan je dat doen?


Niveau: Coach


Speel deze spelvorm samen met iemand waarmee je kan sparren

Veel spelvormen van dit kaartspel zijn er op gericht inzicht te geven op functioneel gedrag, gedrag dat succesvol is in bepaalde situaties. Dat betekent zo nu en dan dat we willen veranderen en oud gedrag willen aanpassen. En in het geval van dit kaartspel, we willen de kwaliteit van de tegengestelde kaart ons eigen maken. Desondanks vallen we terug in oude gewoonten. En stel je gerust, terugval in oude patronen gebeurd ons allemaal. 80% van alle veranderingen die we inzetten, grote en kleine, is uiteindelijk niet blijvend.

Hoe komt dat? We hebben toch een goede reden om oude gewoonten af te zweren? Maar het voornemen alleen is vaak niet genoeg. We worden onbewust tegengewerkt. Er is namelijk ook een verlies als we veranderen. Ons 'oude' gedrag heeft ons vroeger iets opgeleverd in (moeilijke) situaties; het bracht ons toen voordeel en zo vervulde het een behoefte. Behoefte aan bescherming, warmte, zelfstandigheid. Wat die oude behoefte is, is vaak moeilijk zichtbaar. Vaak zit er emotie overheen. En hoe ‘rationeel’ het ook lijkt om te willen veranderen, effectief te willen zijn in de huidige situaties, die oude behoefte heeft jarenlange gewoonten ingesleten die moeilijk zijn af te leren.

Om effectief te veranderen moeten we die oude behoefte serieus nemen en niet negeren. Dat houdt als eerste in dat als we die behoefte willen leren kennen, je hem moet achterhalen.

Stel jezelf de volgende vraag. Welke behoefte wordt bevredigd in onze kwaliteiten die we willen aanpassen? Benoem het, grijp het vast hoe klein de gedachte in eerste instantie ook is, en begrijp uiteindelijk waarom je je onbewust verzet tegen de verandering. Door herhaling van die vraag zal de gedachten die je daarbij krijgt meer en meer helderder worden. Als je (uiteindelijk) deze behoefte leert kennen, weet je waarschijnlijk ook waar die vandaan komt. Het is niet zo dat je de behoefte moet negeren. Je moet er aan voldoen, want die behoefte is reëel. Alleen nu je hem kent kan je zoeken naar manieren om er in te voorzien zonder in het oude ineffectief gedrag terug te vallen. Als je dat voor elkaar krijgt, dan heeft de verandering alle kans van slagen; je hebt jouw veranderknop gevonden.

En dan nu aan de slag.
Neem de 10 jouw kenmerkende kwaliteiten (spelvorm 2/variant 1) voor je. Zoek de valkuilen (duim omlaag) waar je het meeste last van hebt. Neem deze apart. Bedenk je in welke situaties je in die valkuil schiet. Zijn deze situaties te vergelijken met situaties van vroeger of waar doen ze je anders aan denken?
Wat probeerde je in die vroegere situaties te voorkomen? Welk verlies probeerde je toen tegen te gaan? Probeer nu jouw gedrag te zien als het vervullen van een behoefte van vroeger. Welke behoefte is dat?

Tip: vaak is angst een achterliggende motivatie, en dan zou de conclusie kunnen zijn dat de behoefte is die angst te laten verdwijnen. Maar probeer de angst te zien als een aanwijzing welke behoefte er achter schuilt. Bijvoorbeeld: bij een brand ben je bang dat jou iets overkomt. Die angst is evident. De achterliggende behoefte echter is dat je in veiligheid wilt komen.

Schrijf de mogelijkheden op. Slaap er nog eens een nachtje over, of laat het een tijdje bezinken en pak het later weer op. Langzaam aan zullen jou de juiste woorden te binnen schieten. Haast is hier geen vriend.

Als jouw oude behoefte nu bekend is, is het zaak die behoefte te vervullen, maar zonder in ineffectief gedrag te vervallen. Dus de behoefte voldoen op een nieuwe andere manier. Soms is inzicht in die 'oude' behoefte alleen al voldoende om het te laten verdwijnen. Nu is de drempel weggenomen om je gedrag effectief te veranderen, met een kleiner risico op terugval.

Een andere manier om terugval te voorkomen is de volgende. Als je merkt dat je in je valkuil schiet, benoem dan hardop in jezelf of de behoefte die hierbij hoort, echt onvervuld is. In het voorbeeld van de behoefte aan veiligheid; stel je zelf de vraag of je nu echt in (levens)gevaar verkeert. Het stellen van de vraag - en de conclusie die daarop volgt dat je niet in gevaar verkeert - maakt de weg vrij om je te focussen op de kwaliteit van de tegengestelde kaart. En zo effectiever gedrag te tonen.

Tip: de behoefte van vroeger kan te maken hebben met de behoefte die je vroeger als kind had. Het kan zeer goed zijn dat inzicht in die behoefte, nu je volwassen bent, maakt dat de behoefte verder niet hoeft te worden ingevuld. De behoefte van het kind is teruggebracht tot de proporties van een kind en voor de volwassene die je nu bent gemakkelijker te vervullen.
 
Veel plezier! 

Spelvorm 12: Authenticiteit

Spelvorm: Authenticiteit

Introductie: Wanneer voel jij je het meest op je gemak?


Niveau: Adviseur


Deze spelvorm is pas interessant als je volledig vertrouwd bent met de spelvormen van de vorige niveaus.

In elke situatie het meest functionele gedrag laten zien wat mogelijk is. Dat zou toch mooi zijn. Maar wij zijn gewoonte dieren en wij gedragen ons niet hoe we moeten of willen, maar hoe we zijn. En we rationaliseren ons gedrag door het achteraf goed te praten; we zijn ons pas bewust van onze actie als die actie al is ingezet.

Een ideale situatie zou zijn als wij elke keer de afweging kunnen maken van het meest succesvolle gedrag voor de situatie.

In plaats van standaard N1L Alert te reageren of standaard N1R Ontspannen, moeten we een balans vinden tussen Alertheid en Ontspannenheid; een Alerte Ontspannenheid of Ontspannen Alertheid. Vanuit die balans kunnen we reageren op die manier die het meest functioneel is in de situatie.

Hoe die balans, die uitgangspositie, te bereiken?

Dit betreft het samensmelten van de 2 kwaliteiten van dezelfde eigenschap. Bij voorbeeld het samensmelten van de kwaliteit N1L Alert en de tegengestelde kwaliteit N1R Ontspannen in Alerte Ontspannenheid of Ontspannen Alertheid.

Om dit te bereiken vereist dat dat we vrij moeten zijn van situaties waarin we ons onveilig voelen (spelvorm 10: Veilige en onveilige situaties) en we onze angsten (de grootste motor dat we in onze valkuil schieten) moeten overwinnen (zie spelvorm 11: Jouw veranderknop). Als we vrij zijn van onze angsten, dan kunnen we zijn wie we werkelijk zijn. Zonder maskergedrag. Die positie waarin we op elke eigenschap in balans zijn tussen de rechter en de linker kwaliteit. Die balans is de enige echte authenticiteit.

Wees niet bang dat we zo met z'n allen verworden tot een eenheidsworst in ons gedrag. Wat ons nog steeds verschillend maakt van de ander, is onze culturele, sociale achtergrond en opvoeding; ons waardenstelsel, voorkeuren, specifieke talenten, intelligentie en persoonlijke geschiedenis.

Hoe zien jouw kwaliteiten eruit (spelvorm 1/variant 1) als je de kern van de tegengestelde kwaliteit in je gedrag meeneemt? Hieronder de voorbeelden voor het gebied O Openheid (helder blauw);
  • O1 Praktische Verbeeldingskracht
  • O2 Functionele Kunstzinnigheid
  • O3 Sensitieve Rationaliteit
  • O4 Veranderingsgezinde Routinematigheid
  • O5 Concrete Leergierigheid
  • O6 Vooruitstrevende Behoudendheid
 
En hoe zien de kwaliteiten van de andere gebieden er dan uit? Interessant niet?
Maak een overzicht van jouw 10 kenmerkende balans-kwaliteiten.
 
PS: In Spelvorm 1 / Variant 1 ben je mogelijk al 'balans-kwaliteiten' tegengekomen. In de inventarisatie die je maakte merkte je bij een aantal eigenschappen dat je twijfelde tussen de kwaliteiten L en R. In deze eigenschappen bezit je mogelijk al de 'flexibiliteit' om te handelen wat het meest functioneel is voor de betreffende situatie.
 
Veel plezier!

Spelvorm 13: Jouw talenten

Spelvorm: Jouw talenten

Introductie: sommige kwaliteiten lijken elkaar als vanzelf te versterken. Een dergelijke bundeling van kwaliteiten noemen we een talent


Niveau: Adviseur


Deze spelvorm is pas interessant als je volledig vertrouwd bent met de spelvormen van de vorige niveaus.

Bepaalde kwaliteiten lijken elkaar als vanzelfsprekend te versterken. Bijvoorbeeld O6L Behoudend en C1L Terughoudend. Zo zijn er met alle 60 kwaliteiten groepen van elkaar versterkende eigenschappen te vormen. Deze 12 groepen worden talentgebieden of talenten genoemd. Zo zijn er 6 paren van talentgroepen; en net als bij de kwaliteit is er ook per talent een tegengestelde talent. 

Bijgaand een overzicht: 
De symbolen staan op de speelkaarten. De streep onder het symbool verwijst naar de linker talent in het overzicht. De streep boven het symbool verwijst naar de rechter talent.

In onderstaande document zie je een overzicht van de kwaliteiten die bij elk talent horen. Met een uitgebreidere beschrijving wat elk talent inhoudt.
Overzicht talenten
Het interessante is, dat een talent wijst in een bepaalde eigenheid voor activiteiten. Om je comfortabel te voelen in de activiteit, is het niet noodzakelijk over alle 5 de kwaliteiten van dat talent te beschikken. Als je 3 (of meer) kwaliteiten van de groep bezit, dan is dat jouw talent. Per definitie betekent dat dat je van het tegengestelde talent 2 of minder kwaliteiten bezit.

Ga op onderzoek naar jouw talenten. Neem jouw kwaliteiten van spelvorm 1/variant 1 en jouw kenmerkende kwaliteiten van spelvorm 2/variant 1 er bij. Neem het Overzicht talenten erbij en leg per talent jouw kwaliteit daarbij als die in het talent voorkomt. Je beschikt over een talent als er, zoals eerder gezegd, minstens 3 kwaliteiten bij liggen.

Je hebt nu 6 talenten bij elkaar gezocht. Niet elk talent lijkt misschien even passend. Neem van deze 6 nu die talenten apart waarin 1 of meerdere van de jouw kenmerkende kwaliteiten zitten. Het kan ook nog zijn dat er jouw kenmerkende kwaliteiten zitten bij de tegengestelde talenten. Je hebt nu een volgorde en die nemen we nu met je door.
  • Sorteer als eerste uit de geselecteerde 6 talenten, die waarin jouw kenmerkende talenten zitten;
  • Dan volgen die talenten met 3 of meer kwaliteiten zonder kenmerkende talent;
  • Daarna uit de tegengestelde talenten die waarin een kenmerkende talent zit;
  • Daarna de talenten met 2 of 1 kwaliteit; en
  • Daarna de talenten met 0 kwaliteiten van jou.
Deze volgorde van talenten zegt iets over bijvoorbeeld het werk waarin jij je prettig voelt, of de hobby's die je hebt.

Herkenbaar?

PS: Misschien helpt het om op te merken dat deze talenten niets zeggen over het beroep dat iemand kiest. Onder voetballers komen alle talenten voor. Op een marketingafdeling komen in de diverse rollen alle talenten voor. Waarom de een voetballer wordt en een ander skiër zal meer cultuur bepaald zijn, dan talent. Iemand die lichamelijk gezond is, de faciliteiten in de buurt heeft, goede stimulans van huis uit meekrijgt, zal eerder professioneel voetballer worden. Zo ook skiën ze in de Alpenlanden en is dat voor een Nederlander weer minder vanzelfsprekend. De talenten geven wel aan of iemand leidinggevende wordt, of een teamspeler is, of het liefst zaken tot de bodem uitzoekt.
 
Veel plezier!

Spelvorm 14: De extremenlijst

Spelvorm: De extremenlijst

Introductie: Soms is ons gedrag nog extremer dan de valkuilen van onze kwaliteiten. Hoe komt dat zo en hoe kom je er van af?


Niveau: Adviseur


Deze spelvorm is pas interessant als je volledig vertrouwd bent met de spelvormen van de andere niveaus.

Elkaar versterkende eigenschappen leiden niet alleen tot valkuilgedrag, maar bij aanhoudende nadelige situaties uiteindelijk zelfs tot extreemgedrag. Extreemgedrag kan getriggerd worden door een opeenstapeling van elkaar versterkende omstandigheden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de optelling van het volgende:
A) Onveilige situatie (spelvorm 10) + B) versterkende eigenschappen (spelvorm 5) + C) versterking door kwaliteiten van anderen (spelvorm 8) + D) situatie houdt aan voor een langere periode -> kan leiden tot extreemgedrag.
In het overzicht hieronder tref je een uitbreiding aan op het bekende overzicht van eigenschappen. Per kwaliteit is nu een extreme toegevoegd.

Let op: de extremen staan dan wel genoemd bij één eigenschap. Het is echter zeer waarschijnlijk dat er elkaar versterkende kwaliteiten voor nodig zijn om de extreme van de eigenschap boven te laten komen.

Maar ook hier geldt dat alles is afhankelijk van de context. Hoe extremer de context hoe sneller je gedrag waargenomen wordt als een extreme. En, achter elk (extreem) gedrag schuilt uiteindelijk een kwaliteit.

Neem jouw kwaliteiten erbij (spelvorm 1/variant 1) en loop per kwaliteit de extremenlijst na. Zijn sommige extremen herkenbaar? En kan je de situaties waarin dat gebeurt voor je halen?

Kan jij herleiden hoe je tot extreem gedrag gekomen bent? Zoek hiervoor invulling naar de omstandigheden, die bestaan uit: A) de onveilige situatie, B) elkaar versterkende eigenschappen van jezelf, C) versterkende kwaliteiten van anderen in die situatie, D) hoelang houdt de situatie aan?

Wat kan jij doen om één van de omstandigheden te wijzigen? Hiermee zou je de stekker uit het extreme gedrag kunnen halen. Je kan ook anderen om hulp vragen; zij hebben misschien invloed op A), C) en/of D). Een moeilijke opgave om te realiseren, maar het kan de effectiviteit van jouw gedrag fors verhogen en je meer controle geven over de situatie.
 
Veel plezier!
Overzicht extremen

Spelvorm 15: Ben ik een Hoog Sensitief Persoon?

Spelvorm: Ben ik een hoog sensitief persoon?

Introductie: Zo kom je er achter of je ook hoog sensitief bent


Niveau: Special


Deze spelvorm is pas interessant als je volledig vertrouwd bent met de spelvormen van de andere niveaus.

Hoog sensitiviteit bij mensen kan hen zeer beperken in de dingen die ze werkelijk willen. Ze reageren fysiek en emotioneel sterk op geuren, geluiden en situaties. Of je hoog sensitief bent heb je vaak niet in de gaten; we zijn allemaal gelijk en hebben allemaal wel eens wat, zo denk je. Totdat een andere hoog sensitief persoon je vertelt over wat het inhoudt en je jezelf herkent in zijn of haar verhaal. Weten dat je hoog sensitief bent geeft vaak de mogelijkheid om te accepteren dat je anders reageert dan de meesten en van daaruit er voor te zorgen dat je bezig bent met wat je zelf wilt.

Wat hoog sensitieve personen speciaal maakt is niet het onderwerp van deze spelvorm. Wel helpt het bij de zoektocht of jij ook hoog sensitief bent.

Hoog sensitieve personen vertonen vaak gedrag dat wij in dit kaartspel als ´valkuil-gedrag' zijn tegengekomen. De basis lijkt met name de gebieden O: Openheid (kleur helder blauw) en N: Neuroticisme (kleur zacht groen). Zoals we in eerdere spelvormen zagen versterken de eigenschappen zich onderling, waardoor valkuilgedrag wordt getriggerd en waarschijnlijk ook het omslaan van de kwaliteitskwadrant (zie spelvorm 4 Jouw uitdagingen).
 
Neem jouw 30 kwaliteiten voor je (zie spelvorm 1 / variant 1). We nemen nu stap 1 t/m 3 met je door.
Stap 1) Ga na of de volgende kaarten bij jouw kwaliteiten voorkomen en leg die apart:
  • O1R Verbeeldingskrachtig
  • O2R Kunstzinnig
  • O3R Sensitief
  • C1L Terughoudend
  • C3R Gewetensvol
  • E1L Formeel
  • E3L Gedwee
  • E4L Risicomijdend
  • A3R Zorgzaam
  • A6R Meelevend
  • N1L Alert
  • N2L Passievol
  • N3L Twijfelend
  • N4L Bedeesd
  • N6L Gevoelig
Heb je minimaal 7 kaarten die overeenkomen? Komen met name de O- en N-kaarten hierin voor (minimaal 5 van de 7 kaarten)? Zo ja, ga dan door met stap 2. Zo niet, dan is er een kleine kans dat je een hoog sensitief persoon bent.
 
Stap 2) Draai jouw overgebleven kaarten met de duim naar beneden. Je hebt nu de Valkuil boven. Ga de kaarten na en leg die kaarten apart waarbij je het valkuil gedrag duidelijk bij jezelf herkent. Dit zijn de 'valkuil-kaarten'. Heb je minimaal 7 'valkuil-kaarten' waarvan minimaal 5 O- of N-kaarten? Zo ja, ga dan naar stap 3.
 
Stap 3) Je hebt nu minimaal 7 valkuil-kaarten. Vergelijk deze met jouw 10 kenmerkende kwaliteiten (spelvorm 2/variant 1). Komen de kwaliteiten van de valkuil-kaarten allemaal terug in jouw 10 kenmerkende kwaliteiten? Zo ja, dan heb je reden om aan te nemen dat er een grote kans is dat je hoog sensitief bent.
 
======================
Het kan zijn dat je door bovenstaande bewust bent geworden dat je mogelijk een hoog sensitief persoon bent. Met het zijn van een hoog sensitief persoon is niets mis. Maar het kan je inzicht geven in de uitdagingen die je in het dagelijkse leven mogelijk tegenkomt. Dit kaartspel is daarvoor niet de juiste vorm om dat verder uit te zoeken. Als het je in de weg zit, blijf er dan in ieder geval niet mee zitten. Op internet vind je een ruime aanbod aan informatie over hoog sensitiviteit. En praat met anderen over je vermoedens of ga ermee naar jouw huisarts.
 
Veel succes!
Share by: